• تاریخ انتشار : 1403/02/08 - 07:47
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 90
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

برگزاری مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ مصور بیمارستان بهرامی: نخستین بیمارستان کودکان در ایران»

مراسم رونمایی از کتاب تاریخچه بیمارستان بهرامی در این بیمارستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان کودکان بهرامی، روز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ مصور بیمارستان بهرامی: نخستین بیمارستان کودکان در ایران» با حضور اساتید پیشکسوت، کارکنان، کارکنان بازنشسته و دانشجویان در سالن اجتماعات دکتر فخرالدین قوامی برگزار شد.

در ابتدا دکتر سید یوسف مجتهدی رئیس بیمارستان شصت و ششمین سالروز افتتاح بیمارستان بهرامی را که 7 اردیبهشت 1337 است، تبریک گفت. وی  تاکید کرد که این تاریخ باید مورد توجه کارکنان قرار بگیرد و هر سال مراسمی به مناسبت تولد بیمارستان در این روز برگزار شود. دکتر مجتهدی گفت: ما در بیمارستانی کار می کنیم که تنها دو روز بعد از اصابت موشک صدام و تخریب ساختمان اصلی، به فعالیت درمانی خود در بخش سالم مانده (ساختمان اداری کنونی) ادامه داد و این موشک نتوانست مانع ادامه خدمت به بیماران شود. ما به چند دلیل تصمیم گرفتیم تاریخ بیمارستان بهرامی را گردآوری کنیم: شناسایی و تقدیر از خدمات پیشکسوتان بیمارستان که تا حدی که در توان داشتیم انجام دادیم. انتشار اطلاعات دست اول و تازه درباره بیمارستان بهرامی و در اختیار گذاشتن آن برای علاقه مندان به ویژه فراگیران تا از تلاش و سخت کوشی اساتید بزرگوار الگو بگیرند. ارائه اطلاعات تاریخی گردآوری شده درباره بیمارستان در یک مکان فیزیکی به عنوان «موزه تاریخچه بیمارستان بهرامی» تا مورد استفاده علاقه مندان قرار گیرد.

این کتاب تاریخچه بیمارستان بهرامی از آغاز تا سال 1376 را شامل می شود. اگر کسی بخواهد از سال 1376 به بعد را گردآوری کند، ما از او حمایت خواهیم کرد.

دکتر مجتهدی در پایان از دکتر الهام شاهقلی مسئول پروژه گردآوری تاریخچه بیمارستان بهرامی، مریم سپهوند مسئول کتابخانه و پژوهشگر کتاب و محسن نیک طره وکیل موقوفه بهرامی و حامی مالی انتشار کتاب، قدردانی کرد.

در ادامه دکتر الهام شاهقلی رئیس بخش خون و انکولوژی بیمارستان و مسئول پروژه گردآوری تاریخچه بیمارستان بهرامی گفت: این کتاب که به همت خانم سپهوند مسئول کتابخانه بیمارستان بهرامی گردآوری شده، گنجینه ارزشمندی از اسناد زیرخاکی و قدیمی و عکس های کمیاب است که می تواند مرجعی برای مورخان و پژوهشگران تاریخ پزشکی کودکان در ایران باشد. خواننده با ورق زدن و مطالعه این کتاب و مشاهده تصاویر و اسناد زیرخاکی آن، وارد ماشین زمان شده و به سال های دور گذشته سفر می کند. در این کتاب با بانی بیمارستان و خاندان بزرگ بهرامی آشنا می شود. تحولات و افتخارات آن را از بنیان گذاری رشته فوق تخصصی جراحی کودکان برای اولین در کشور در این بیمارستان، گرفته تا سرم خوراکی ابداعی دکتر جلال الدین شریفی مرور می نماید. به دوران انقلاب اسلامی برمی گردد و نقش بیمارستان در خدمت رسانی به مجروحان روز تاریخی 22 بهمن و پیروزی انقلاب را مشاهده می کند. در صفحات این کتاب در کنار کارکنان بیمارستان، طعم تلخ دود و خون را در حمله موشکی صدام در تاریخ 17 فروردین 1367 تجربه می کند. با حوادثی که بر کارکنان و بیماران معصوم و خانواده هایشان در آن روز شوم گذشت، همراهی می کند.

پروفسور ولی الله محرابی پدر جراحی کودکان ایران و از اساتید پیشکسوت بیمارستان به ضرورت و اهمیت توجه به پژوهش در دانشگاه تاکید کردند و ایجاد آکادمی در رشته های مختلف از جمله کودکان را یک ضرورت برای دانشگاه دانستند.

دکتر ضیاءالدین نوروزی استاد پیشکسوت بیمارستان گفت: در سال 1337 پزشکی مبتکر، با وجدان، باسواد و خوش بیان که از شاگردان استاد دکتر محمد قریب بود، پس از گذراندن دوره های تکمیلی بیماری های کودکان در پاریس، به ایران بازگشت و مسئولیت اداره این بیمارستان تازه تأسیس را به عهده گرفت. این شخص دکتر صادق مختارزاده بود. دکتر مختارزاده اعضای هیئت علمی توانایی از جمله دکتر فخرالدین قوامی، دکتر محمد ملک و دیگران را انتخاب و بیمارستان بهرامی را راه اندازی نمود. از همان زمان سیستم آموزشی و درمانی آن به اندازه ای قوی بود که بیماران بسیار زیادی از تهران و شهرستان ها به آن مراجعه می کردند. این حجم از تقاضا سبب شد بیمارستان از سوی دانشگاه به عنوان یک مرکز علمی، آموزشی و درمانی مورد پذیرش قرار گیرد. در سال 1349 دکتر مختارزاده ارتقا مقام پیدا کردند و به ریاست بیمارستان امام خمینی (ره) منصوب شدند. بعد از ایشان پروفسور مسعود عزیزی که فوق تخصص کودکان از دانشگاه پزشکی پاریس بودند، با انرژی بیشتر رئیس بیمارستان شدند و با پشتکار و توانایی ویژه ای که داشتند، بیمارستان را توسعه دادند. ایشان دکتر محرابی را که در آلمان استاد پرتوان جراحی بودند، به این بیمارستان دعوت کردند و بخش جراحی که نیاز مبرم بیمارستان بهرامی بود، ایجاد شد.

خوشبختانه پس از 66 سال تاریخچه این بیمارستان و سرگذشتنامه بعضی از اساتید به همت دکتر شاهقلی و زحمات و پیگیری خانم سپهوند پرتلاش، تنظیم شد که از آنها قدردانی می کنم.

مریم سپهوند مسئول کتابخانه و پژوهشگر کتاب گفت: پروژه گردآوری تاریخچه بیمارستان بهرامی به پیشنهاد دکتر شاهقلی و حمایت دکتر مجتهدی در تاریخ 19 آبان 1400 در جلسه کمیته اخلاق پزشکی به تصویب رسید و مسئولیت آن به عهده دکتر شاهقلی و اینجانب قرار گرفت. با توجه به تجربه ای که از دوسال کار در سمت روابط عمومی بیمارستان و گردآوری کتاب «دکتر فخرالدین قوامی: نیم قرن طبابت عاشقانه» داشتم، تا حدودی با تاریخچه بیمارستان آشنا بودم. ولی این تاریخچه باید به صورت مستند و مکتوب گردآوری و ارائه می شد و این کار طی دو سال فعالیت پژوهشی تمام وقت به انجام رسید. از همه کسانی که در گردآوری محتوای این کتاب به من کمک کردند، سپاسگزارم: اساتید پیشکسوت بیمارستان بهرامی، همکاران بیمارستان بهرامی، همکاران دانشگاه علوم پزشکی تهران، کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی و سایر عزیزان.

از دکتر شاهقلی برای پیشنهاد ایجاد موزه تاریخچه بیمارستان بهرامی، دکتر مجتهدی برای حمایت همه جانبه شان از این پروژه، دکتر نوروزی که پل ارتباطی بین من و گذشته بیمارستان بهرامی شدند، آقای نیک طره برای در اختیار گذاشتن اسناد و مدارک مرتبط با خاندان بهرامی، آقای دکتر هوشنگ پورنگ و آقای سعید مرادی برای نقد و ویرایش کتاب، آقای امین امامی زاده مدیر انتشارات رویان پژوه برای انتشار این کتاب، خانم شیرمحمدی صفحه آرای کتاب، خانم علیا قبادی همکار کتابخانه و همسرم برای همراهی در این مسیر صمیمانه سپاسگزارم.

در پایان مراسم دکتر شهین عظیمی پور همسر استاد فقید دکتر فخرالدین قوامی از کتاب رونمایی کرد. دکتر ناهید خسروشاهی یکی از اساتید بیمارستان کیکی که به مناسبت شصت و ششمین سالرزو تولد بیمارستان تهیه شده بود را برید و مهمانان از «موزه تاریخچه بیمارستان بهرامی» بازدید کردند.

فایل PDF  کتاب نیز از سایت بیمارستان قابل دانلود می باشد. 

  • گروه خبری : ویژه دانشگاه,کتاب ها, ریاست بیمارستان
  • کد خبر : 264165
محمد حسین  رضایی
تهیه کننده:

محمد حسین رضایی

تصاویر

برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید